Archiwum dla 8 stycznia, 2023

Święto Chrztu Pańskiego 2023

Kończymy okres Bożego Narodzenia. Liturgia podsumowuje to, co Bóg objawia nam o sobie: stał się człowiekiem abyśmy również my mogli stać się dziećmi Bożymi… Przypomina nam, że w momencie chrztu każdego z nas otwarło się niebo i do każdego z nas kochający Ojciec powiedział: ty jesteś mój syn umiłowany… ty jesteś moja córka umiłowana… Tworzymy realną rodzinę…
Dlatego przecież stał się człowiekiem: by być blisko każdego z nas… By dotykać tego co ludzkie i samemu dać się dotknąć… I co jest niesamowite: dotyka tak mocno, że pozwala się uznać za grzesznika i wchodzi w wody Jordanu… Jan powstrzymywał Go, mówiąc: To ja potrzebuję chrztu od Ciebie, a Ty przychodzisz do mnie? (…) Ustąp teraz, bo tak godzi się nam wypełnić wszystko, co sprawiedliwe. Teraz pozwala się uznać za grzesznika – na krzyżu wszystkie nasze grzechy przejmie…

Ale jest jeszcze coś niesamowitego w dzisiejszej tajemnicy Jezusowego chrztu… Dziś Jezus nie tylko objawia publicznie kim jest, ale również – a może przede wszystkim – Bóg daje się poznać jako Trójca… – Ojciec, Syn i Duch… – sama Miłość (!!!). Każdy z nas został ochrzczony w imię Trójcy właśnie…
A miłość o tyle jest „miłością”, o ile jest wyznana… Dlatego wyznaje nam miłość posyłając swojego Syna… Jego miłość zostaje zakomunikowana i objawiona przez słowa i czyny Syna…
Na tym się jednak nie kończy: Ojciec z Synem wyznają nam miłość posyłając Ducha… Miłość zostaje nie tylko wyznana, ale i wszczepiona w nas: Duch Miłości w nas jest, nas przenika i w nas kocha… I to jest chyba najgłębsza treść tajemnicy chrztu…

Prawdą jest, że dzisiejsze święto skłania, by mówić: o obmyciu w wodzie chrztu i zgładzeniu grzechu pierworodnego; o zalążku wiary, który otrzymujemy; o łasce Ducha, która uzdalnia do pójścia za Chrystusem; itd., itp. Dziś jednak – pośród tych wszystkich, jakże ważnych prawd – spróbujmy usłyszeć Boże wyznanie miłości… Takie wprost, do każdego z nas z osobna…

Spróbujmy więc dotknąć w naszej świadomości faktu, że jestem ochrzczony – co znaczy, że „Bóg wyznał mi swą miłość!” Cóż piękniejszego w życiu mogło się wydarzyć?…
Jestem ochrzczony – jestem pokochany… I to nie na chwilę – bo On nie jest „chwilowy”… On jest wieczny, więc i Jego Miłość jest wieczna… Chyba nic więcej już do szczęścia mi nie potrzeba…
Dziś dziękuję za chrzest !!!…

Dziewięć lat temu (8.01.2014), papież Franciszek, powiedział do uczestników liturgii: Pozwalam sobie dać wam radę, więcej – zadanie na dziś: po powrocie do waszych domów poszukajcie daty waszego chrztu. (…) Jeśli nie będziemy jej znali, grozi nam zatracenie pamięci tego, co Pan w nas uczynił, pamięci o otrzymanym przez nas darze. (…) Musimy rozbudzić pamięć naszego chrztu…
A więc zadanie dla każdego z nas: poszukajcie (jeśli jeszcze jej nie znacie) daty waszego chrztu… Ja datę swojego znam!!!…

Dodaj komentarz